کد مطلب:193056 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:98

برای رسول خدا چند همسر جائز است داشته باشد؟
حلبی گوید: از امام صادق - علیه السلام - درباره معنی فرمایش خدا: (یا أیها النبی انا أحللنا لك أزواجك) [1] «ای پیامبر، ما همسران تو را كه مهرشان را پرداخته ای برای تو حلال كردیم» سؤال نمودم، و پرسیدم كه چند همسر جایز است پیامبر اكرم - صلی الله علیه و آله و سلم - بگیرد؟

حضرت صادق - علیه السلام - فرمود: هر چقدر كه بخواهد.

گفتم: پس معنی فرمایش خدا: (لا یحل لك النساء من بعد و لا أن تبدل بهن من أزواج) [2] «بعد از این دیگر زنی بر تو حلال نیست و نمی توانی همسرانت را به همسران دیگری مبدل كنی» چیست؟

حضرت فرمود: برای پیامبر - صلی الله علیه و آله و سلم - جایز است كه با هر كدام یك از دختران عمو و عمه و دائی و خاله ی خود و همسرانش كه با او هجرت كردند كه خواست ازدواج كند، و برای پیامبر جایز شده است تا با هر زنی از دختران مؤمنین بدون مهریه ازدواج كند و این همان است از طریق بخشیدن صورت می گیرد، و این چنین ازدواجی برای غیر رسول الله - صلی الله علیه و آله و سلم - جایز نیست، بلكه باید مهریه ای باشد، و این همان فرمایش خدا است: (و امرأة مؤمنة ان وهبت نفسها للنبی) [3] «و هرگاه زن با ایمانی خود را به پیامبر ببخشد (و مهری برای خود نخواهد) چنانچه پیامبر بخواهد می تواند او را به همسری برگزیند».

گفتم: معنی این فرمایش خدا: (ترجی من تشاء منهن و تؤوی الیك من



[ صفحه 129]



تشاء) [4] «كه (موعد) هر یك از همسرانت را بخواهی می توانی به تأخیر اندازی و هر كدام را بخواهی نزد خود جای دهی» چیست؟

حضرت فرمود: (لا یحل لك النساء من بعد) «آنكه نزد خود جای داده به همسری گرفته است، و آنكه تأخیر انداخت به همسری نگرفته است.»

گفتم: معنی این فرمایش خدا: (حرمت علیكم أمهاتكم و بناتكم و أخواتكم) [5] «بعد از این دیگر زنی بر تو حلال نیست» چیست؟

حضرت فرمود: منظور زنانی است كه در این آیه حرام شده اند: «حرام شده است بر شما، مادرانتان و خواهرانتان و دختران برادرانتان» تا آخر آیه.

و اگر مطلب همان بود كه آنان می گفتند (در آن صورت) آنچه برای شما حلال بود برای آن حضرت حلال نمی شد، چرا كه شما هر كدام می توانید هر موقع خواستید همسرانتان را به همسران دیگری مبدل كنید، و لكن چنین نیست كه آنها می گویند. [6] .


[1] سوره ي احزاب آيه ي 50.

[2] سوره ي احزاب آيه ي 52.

[3] سوره ي احزاب آيه ي 50.

[4] سوره ي احزاب آيه ي 51.

[5] سوره ي نساء آيه ي 23.

[6] فروع الكافي: ج 2 ص 24، بحارالأنوار: ج 22 ص 206 ح 28.